Oszustwa finansowe: podszywają się pod urzędników i wyłudzają kody BLIK

1 min czytania
Oszustwa finansowe: podszywają się pod urzędników i wyłudzają kody BLIK

Powiadomienia o rzekomych wypadkach, prośby o kody do płatności mobilnych i oferty szybkiego zysku uruchamiają presję na ofiary. Działania służb ratunkowych lub banków są w tych scenariuszach jedynie pretekstem do wyłudzeń.

Oszuści wykorzystują różne scenariusze, by zdobyć zaufanie i pieniądze ofiar. Podszywają się pod policjantów, prokuratorów i pracowników banków, opowiadając o rzekomych zdarzeniach - na przykład wypadku komunikacyjnym spowodowanym przez krewnego, akcji przeciwko cyberprzestępcom lub podejrzanym przelewie z konta.

Jedna z często stosowanych metod to oszustwo „na BLIKA”. Przestępcy przejmują konto na portalu społecznościowym, a następnie, podszywając się pod jego właściciela, wysyłają znajomym wiadomości z prośbą o udostępnienie kodu do płatności mobilnych.

Innym scenariuszem są okazje handlowe i obietnice szybkich zysków. Oszuści oferują towary po znacznie obniżonych cenach lub namawiają do inwestycji w wirtualne aktywa, które mają przynieść natychmiastowy zysk.

W związku z rosnącą liczbą tego typu zdarzeń służby apelują o rozwagę i ograniczone zaufanie. Policja oraz inne instytucje przypominają, by nie przekazywać kodów płatności i nie dokonywać przelewów pod presją; warto też weryfikować źródło kontaktu bezpośrednio u danej instytucji. Komenda Powiatowa Policji we Włocławku zaleca ostrożność i kontakt z policją w razie podejrzenia oszustwa.

Działania oszustów opierają się na pośpiechu i emocjach ofiary. Świadome zachowanie, weryfikacja informacji i brak udostępniania danych płatniczych ograniczają ryzyko straty środków.

na podstawie: Policja Włocławek.

Autor: krystian