Po raz kolejny ostrzegamy przed działalnością oszustów, którzy podszywają się pod funkcjonariuszy służb, przedstawicieli różnych instytucji, członków rodziny lub znajomych i proszą o przekazanie pieniędzy, bądź kodów do płatności. Apelujemy o rozwagę i ograniczone zaufanie. Nie działajmy pochopnie i zawsze najpierw zweryfikujmy, czy rozmówca rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje.

Oszuści wykorzystują wszelkie okazje na szybkie zdobycie pieniędzy i wymyślają w tym celu różnego rodzaju historie. Jedną z nich jest opowieść o rzekomym wypadku drogowym spowodowanym przez członka rodziny.

Wczoraj (18.01.2024) telefon z taką informacją odebrało kilkoro włocławian. Niestety w dwóch przypadkach oszuści zdołali przekonać starsze kobiety, że przekazując pieniądze na kaucję, pomogą krewnemu uniknąć więzienia. W ten sposób 84 i 75-latka utraciły po kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Inną metodą działania przestępców jest oszustwo „na blika”. Również tego typu zgłoszenia odebrali w ostatnim czasie włocławscy policjanci.

Przestępstwo to polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Oszust, podszywając się następnie pod właściciela konta, wysyła do jego znajomych wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Z reguły prosi o kilkaset złotych i obiecuje jak najszybszy zwrot gotówki.

Po raz kolejny apelujemy o ostrożność i przypominamy:

  • policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani o udział w tajnych akcjach,
  • policjanci nigdy nie wypytują przez telefon o przechowywane w domu, czy na koncie bankowym oszczędności,
  • jeżeli odbierzemy tego typu telefon, nie przekazujmy żadnych informacji o posiadanej gotówce, kontach bankowych, nie podawajmy danych osobowych ani danych do logowania,
  • nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiajmy ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane przez nieznane osoby konto bankowe    
  • nie ulegajmy presji czasu, jaką próbują wywrzeć na nas rozmówcy – najlepiej rozłączmy się i zadzwońmy (z innego telefonu) do bliskich, bądź na numer alarmowy 112, aby potwierdzić, czy dane zdarzenie rzeczywiście miało miejsce,
  • nie instalujmy na naszych urządzeniach żądnych aplikacji ani programów, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne. Nie klikajmy w przesłane nam linki,
  • odpowiednio zabezpieczmy dostęp do konta na portalu społecznościowym, stosując dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania,
  • nie przekazujmy kodu do płatności bez potwierdzenia, że to faktycznie nasz znajomy prosi o pomoc – wystarczy do niego zadzwonić i upewnić się, że to on, a nie oszust, jest nadawcą wiadomości,
  • zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.