Franczyza to może być atrakcyjna propozycja dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją działalność gospodarczą na własny rachunek. Między innymi dlatego, że - ogólnie rzecz ujmując - polega ona na prowadzeniu własnego biznesu pod znakiem marki, która już odniosła sukces, jest znana i dobrze rozpoznawalna na rynku. Ci, którzy nią zarządzają wiedzą więc, jak działać, aby utrzymać się na rynku. Decydując się udzielenie komuś franczyzy, chcą się tą receptą podzielić. Ale oczywiście nie za darmo. Otrzymujący franczyzę, musi za to zapłacić.

Mimo tego branża franczyzowa cały czas się rozwija. Bardzo popularna jest szczególnie w gastronomi, usługach oraz branżach spożywczej i odzieżowej. Wynika to zapewne stąd, iż współpraca z wypromowaną już marką daje franczyzobiorcy spore poczucie bezpieczeństwa i pewien spokój. Ponieważ jest on przekonany, że i jego biznes się uda, gdyż ma przecież do dyspozycji gotowy i sprawdzony już przepis na sukces. A udzielający franczyzy dzieli się z nim nie tylko swoją wiedzą i doświadczeniem, ale zobowiązuje się do udzielenia fachowej pomocy i szkoleń związanych z ustalaniem asortymentu, wyborem lokalizacji na sklep czy restaurację, sposobów doboru pracowników lub w końcu oferuje urządzenie sklepu, lokalu czy punktu usługowego według własnych standardów i zobowiązuje się do tak zwanego pierwszego zatowarowania. Aby uzmysłowić sobie, czym jest franczyza, wystarczy spojrzeć na najbardziej znaną sieć „restauracji innych niż wszystkie” oferujących między innymi hamburgery. Te lokale to też franczyzy. Czy interes z takim logo może się nie udać? Jeżeli chcesz sprawdzić, jakie firmy oferują własne franczyzy, sprawdź portal Franczyza w Polsce - aktualności z rynku i wiele więcej.

Franczyza cały czas się rozwija

Dwustopniowe opłaty

Opłaty za uzyskanie franczyzy mają zwykle dwustopniowy charakter. Po pierwsze trzeba zapłacić za samo dopuszczenie do korzystania z niej i oddać jednorazowy „haracz”. Jednym z plusów jest również to, że nie są to zwykle jakieś niewyobrażalne sumy. Mowa o kilkunastu lub kilkudziesięciu tysiącach złotych. Oczywiście zdarzają się także droższe franczyzy, ale cały czas nie są sumy nie do zorganizowania. Tym bardziej, gdy ma się w perspektywie spore szanse na udaną działalność gospodarczą. Potem – już po rozpoczęciu biznesu na dobre - wymagana jest także jakaś cykliczna opłata.

Łatwiej o klientów

Nie można jednak również ukrywać, że szczególnie w pierwszym okresie prowadzenia własnego biznesu mogą być kłopoty ze sprostaniem zobowiązaniom finansowym i uzyskaniem spodziewanego zysku dla siebie. Ale franczyzobiorcy, którzy posługują się logo znanej marki od początku mają łatwiej o klientów, korzystają za darmo z akcji reklamowych marki i mogą również uzyskać niższe ceny u dostawców,, ponieważ to franczyzodawca negocjuje z nimi warunki dla całej sieci.

Franczyza to jednak również pewne ograniczenia związane z samodzielnością w prowadzeniu biznesu. Raczej nie ma tu miejsca na jakieś własne nowatorskie pomysły, ponieważ taka działalność jest pod kontrolą choćby tego, czy stosowane są standardy obowiązujące w całej sieci, czy ich się nie zaniża lub ich nie przekracza. Franczyzobiorca musi tez liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami wynikającymi ze złych decyzjami biznesowych, promocyjnych lub wizerunkowych tak zwanej centrali, które mogą doprowadzić do spadku liczby klientów.