Jakie korzyści wynikają z chodzenia do przedszkola?

Rodzice trzylatków, rozpoczynających swoją przygodę z przedszkolem, są często pełni niepokoju. Martwią się, czy dziecko sobie poradzi, czy okaże się wystarczająco samodzielne. Mają też wątpliwości, czy przedszkole było najlepszym rozwiązaniem, czy nie wyrządzają w tej sposób krzywdy maluszkowi. Badania pedagogiczne prowadzone w tym zakresie od wielu lat powinny jednak rozwiać ich wątpliwości. Edukacja przedszkolna ma pozytywny wpływ na wszechstronny rozwój dziecka. Jakie korzyści może dać dziecku uczęszczanie do przedszkola?

Wspieranie rozwoju społecznego

W przedszkolu dziecko staje się częścią grupy społecznej większej niż rodzina.  Dzięki kontaktom z rówieśnikami, ale również nauczycielkami i opiekunkami, poznaje i zaczyna rozumieć społeczne reguły postępowania. Kontakt z innymi dziećmi stwarza możliwość nawiązania pierwszych przyjaźni i uczy rozwiązywania konfliktów. Praca w grupie pozwala na zrozumienie, na czym polega współpraca, ale tez uczy tolerancji i akceptacji. Przedszkolak poznaje zachowania społecznie akceptowalne – zaczyna stosować zwroty grzecznościowe, uczy się korzystać z zabawek wspólnie z innymi dziećmi. Ważne jest to, że nauka zachowań społecznych odbywa się w czasie zajęć praktycznych i czynności rutynowych, takich jak wspólne posiłki czy gry i zabawy zespołowe. Przedszkolaki dowiadują się w praktyce, czym jest cierpliwość czy konieczność stosowania kompromisów.

Zrównoważony rozwój intelektualny i emocjonalny

Edukacja przedszkolna odbywa się głównie poprzez zabawę. Zabawa jest najbardziej naturalną dla tego wieku formą aktywności. Zabawy w przedszkolu różnią się jednak od tych w domu zarówno ilością uczestników, jak i różnorodnością. Nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadają wiedzę i umiejętności pozwalające na wykorzystanie zabawy do stymulowania dziecięcej kreatywności, ekspresyjności czy inicjatywy. Zastosowanie rozmaitych scenariuszy zabaw i wykorzystanie dostępnych w przedszkolu akcesoriów stymuluje rozwój umiejętności poznawczych i analitycznych. Dzieci, poprzez różne formy zabawowe, przyswajają wiedzę o otaczającym świecie, zdobywają nowe umiejętności, rozwijają zainteresowania. Jednak przedszkole dba nie tylko o rozwój intelektualny. Dzięki kontaktom z innymi dziećmi i realizacji zadań w wielu płaszczyznach, dzieci stykają się z całym wachlarzem nowych emocji. Uczą się je nazywać, co pozwala im na lepsze wyrażanie swoich potrzeb i pragnień. Przedszkolaki uczą się również wyrażać emocje nie krzywdząc innych osób co pozwala im na zwiększenie samoświadomości. Umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami buduje poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, ale też większe zrozumienie dla innych i empatię.

Rozwój kompetencji językowych przedszkolaków

Przedszkole stwarza nieocenione wprost możliwości do rozwoju kompetencji językowych dzieci. Kontakty z rówieśnikami i nowymi dorosłymi stymulują komunikatywność dziecka. Nawiązywanie relacji i chęć ich podtrzymywania wpływa na częstsze kontakty werbalne, a w związku z tym wzbogacanie słownictwa, zwiększenie poprawności gramatycznej wypowiedzi czy ich płynności. Usprawnia się również funkcjonowanie narządów mowy. W [przypadku problemów logopedycznych, przedszkole jest zazwyczaj pierwszym miejscem, w którym rodzic może uzyskać fachowe  wskazówki co  do dalszego postępowania czy rodzaju ćwiczeń, które warto z dzieckiem wykonywać. Rozwój mowy wiąże się również z rozwojem umiejętności słuchania oraz rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, na przykład prawidłowego odczytywania mowy ciała. Często dzieci mają również możliwość rozpoczęcia nauki języka obcego, oczywiście przy pomocy metod odpowiednich do ich wieku.

Zwiększenie sprawności motorycznej

Zajęcie przedszkolne usprawniają dziecko w zakresie dużej i małej motoryki. Zabawy w berka, gra w piłkę czy tory przeszkód zwiększają u dzieci świadomość własnego ciała, poczucie równowagi, kontrolę nad  ciałem. Dzieci jeżdżą na rowerach, kopią piłkę, wspinają się na drabinki i wędrują po równoważniach na przedszkolnym placu zabaw. Wszystkie te aktywności wpływają na rozwój różnych partii mięśni, pozytywnie sztymując ogólną sprawność fizyczną. Zajęcia usprawniające pracę dłoni zwiększają umiejętności dzieci w zakresie małej motoryki. Przedszkolaki malują farbami, kolorują czy wycinają specjalnie dla nich przystosowanymi nożyczkami. Wszystkie te umiejętności przydadzą się później w szkole, podczas nauki pisania.

Podsumowując, przedszkole stwarza dzieciom idealne środowisko do rozwoju szeregu nowych umiejętności i kompetencji. Dziecko ma możliwość rozwijania kontaktów społecznych i nawiązywania przyjaźni. Wzbogaca swój zasób słownictwa i poszerza umiejętności komunikacyjne. Dodatkowo,  rozwija ogólną sprawność fizyczną i manualną oraz samodzielność. Wszystko to sprawia, że przedszkolak lepiej rozumie siebie, innych i otaczający świat.

Więcej informacji o ofercie edukacyjnej znajdziesz na stronie NPJS - przedszkole Warszawa Praga Północ - sprawdź więcej.