30 sierpnia 2021 r. w życie weszły nowe przepisy, a tym samym nowe uprawnienia dla strażników miejskich, dotyczące nakładania mandatów karnych za zbyt szybką jazdę hulajnogą elektryczną po chodniku i za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. 

Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji został wprowadzony nowy przepis art. 86a Kodeksu Wykroczeń, który mówi o tym, że: Kto kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany.

Tym samym strażnicy miejscy po stwierdzeniu takiego wykroczenia mogą nałożyć mandat karny na jego sprawcę. Jeżdżący na hulajnogach elektrycznych powinni korzystać, co do zasady, z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, z dopuszczalną prędkością 20 km/h. Jeżeli nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów ani wyznaczonego pasa ruchu dla rowerów, jadący na hulajnodze elektrycznej może jechać jezdnią, ale z maksymalną prędkością 20 km/h, przy zachowaniu warunku, że na danym odcinku drogi dozwolona prędkość nie przekracza 30 km/h.

Jadąc na hulajnodze elektrycznej można również skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, lecz tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów, a dozwolona prędkość na danym odcinku jezdni jest wyższa niż 30 km/h. Wówczas jadąc hulajnogą elektryczną po chodniku nie można jechać szybciej niż idący piesi. Należy jechać z prędkością dostosowaną do prędkości idących pieszych, czyli około 6 km/h. Użytkownicy hulajnóg elektrycznych muszą pamiętać, że zawsze jadąc po chodniku, mają obowiązek ustąpienia pieszemu.

Za powyższe wykroczenia, czyli jazdę po chodniku szybciej niż idący pieszy, czy też za nie ustąpienie pieszemu pierwszeństwa na chodniku, należy liczyć się z mandatem karnym w wysokości do 500 zł.